|


![]() |
![]() |
![]() Prima | Media | Noutăţi | Curtea Constituțională a examinat constituționalitatea unor reglementări referitoare la titularii licențelor pentru furnizarea gazelor naturale
16.04
2025 Curtea Constituțională a examinat constituționalitatea unor reglementări referitoare la titularii licențelor pentru furnizarea gazelor naturaleMiercuri, 16 aprilie 2025, Curtea Constituțională a pronunțat Hotărârea nr. 6 privind excepția de neconstituționalitate a articolului V alin. (1) din Legea nr. 429 din 28 decembrie 2023 pentru modificarea unor acte normative. Circumstanțele cauzei La originea cauzei s-a aflat sesizarea privind excepția de neconstituționalitate a articolului V alin. (1) din Legea nr. 429 din 28 decembrie 2023 pentru modificarea unor acte normative, ridicată de dl avocat Eduard Hadei, în interesele SRL „Fast Oil & Gas International", parte în dosarul nr. 2c-807/2024, pendinte la Judecătoria Chișinău, sediul Centru. Curtea a decis să examineze sesizarea în fond, prin prisma articolelor 46 și 54 din Constituție. Analiza Curții Curtea a observat că legislatorul a modificat Legea cu privire la gazele naturale și a pus în sarcina titularilor de licențe pentru activitatea de furnizare a gazelor naturale următoarele obligații: (i) să dispună, [...] pe toată perioada valabilităţii licenţei, de suma de 1 000 000 de lei; și (ii) persoanele care dețin astfel de licențe să fie avizate în mod pozitiv de Serviciul de Informații și Securitate și de către Serviciul Prevenirea și Combaterea Spălării Banilor sub aspectul riscurilor aferente securității statului, spălării banilor și finanțării terorismului. În cazul în care titularul de licență nu prezenta în termen documentele confirmative privind respectarea obligațiilor menționate, Agenția Naționale pentru Reglementare în Energetică decidea suspendarea licenței până la îndeplinirea acestor cerințe. Curtea a reținut că prevederile contestate făceau dependentă continuarea activității de furnizare a gazelor naturale de îndeplinirea unor condiții impuse de dispozițiile unei legi intrate în vigoare după obținerea licenței. În analiza sa, Curtea a făcut trimitere la principiile generale privind protecția proprietății, deduse din jurisprudența Curții Europene a Drepturilor Omului. Pe baza acestor principii, garantate la nivel național de articolul 46 din Constituție, Curtea a examinat dacă prevederea contestată respectă standardul calității legii, dacă urmărește un scop legitim și dacă asigură un echilibru corect între interesele generale ale comunităţii şi protecţia dreptului de proprietate privată. (i) Dacă normele contestate respectă standardul calităţii legii. Curtea a notat că prevederile supuse controlului constituționalității îndeplinesc condiţia accesibilităţii, deoarece se regăsesc în Legea nr. 429/2023, publicată la 29 decembrie 2023 în Monitorul Oficial al Republicii Moldova. De asemenea, Curtea nu a constatat vreo incertitudine legată de claritatea și de previzibilitatea normelor contestate. Prin urmare, Curtea a reținut că prevederile legale analizate îndeplinesc exigențele calității legii. (ii) Existenţa unui scop legitim şi legătura raţională dintre acesta şi prevederea contestată. Curtea a admis că prin impunerea unei cerințe de sustenabilitate financiară și a avizelor din partea autorităților relevante ale statului sub aspectul prevenirii riscurilor de spălare a banilor și finanțării terorismului, dispoziţiile contestate au urmărit realizarea mai multor scopuri legitime menţionate în articolul 54 alin. (2) din Constituţie, inclusiv asigurarea securităţii naţionale, a bunăstării economice a ţării și a drepturilor altor persoane. (iii) Dacă normele contestate respectă un echilibru corect între interesele generale ale comunităţii şi protecţia dreptului de proprietate privată. Curtea a notat că condiția deținerii unui capital minim în mărime de 1 000 000 lei pentru continuarea desfășurării activității de furnizare a gazelor naturale urmărea să asigure viabilitatea financiară a solicitanților/titularilor de licențe pentru furnizarea gazelor naturale. Cu referire la avizul pozitiv al Serviciului de Informații și Securitate și al Serviciului Prevenirea și Combaterea Spălării Banilor, Curtea a notat că avizul autorităților speciale se circumscrie unor riscuri majore pentru economia și securitatea energetică a statului și, în acest sens, se limitează la prevenirea riscurilor la adresa securității naționale, a riscurilor de spălare a banilor ori de finanțare a terorismului. Având în vedere domeniul de aplicare limitat al avizului și remediile disponibile, Curtea nu a constatat caracterul disproporționat al măsurii în raport cu scopul urmărit. Concluziile Curții Pornind de la cele menționate, Curtea: 1. A respins sesizarea privind excepţia de neconstituţionalitate, ridicată de dl avocat Eduard Hadei, în interesele SRL „Fast Oil & Gas International", parte în dosarul nr. 2c-807/2024, pendinte la Judecătoria Chișinău, sediul Centru. 2. A recunoscut constituţional articolul V alin. (1) din Legea nr. 429 din 28 decembrie 2023 pentru modificarea unor acte normative. 3. Hotărârea este definitivă, nu poate fi supusă niciunei căi de atac, intră în vigoare la data adoptării și se publică în Monitorul Oficial al Republicii Moldova. Textul integral al hotărârii va fi disponibil pe pagina web a Curții Constituționale http://www.constcourt.md/. |