Categorii Categorii
Prima   |  Media   |  Noutăţi | Curtea a examinat competența Guvernului de a stabili condițiile aplicabile la calcularea pensiei militarilor și a funcționarilor detașați
28.02
2023

Curtea a examinat competența Guvernului de a stabili condițiile aplicabile la calcularea pensiei militarilor și a funcționarilor detașați

794 Accesări    

Marți, 28 februarie 2023, Curtea Constituțională a pronunțat Hotărârea nr. 6 privind excepția de neconstituționalitate a textului „dar nu mai mare decât media lunară prevăzută pentru militari şi persoanele din corpul de comandă în ministerele de unde au fost detașați” din punctul 2 lit. b) din Hotărârea Guvernului nr. 78 din 21 februarie 1994 (sesizarea nr. 45g/2022).

Circumstanțele cauzei

La originea cauzei se află o excepție de neconstituționalitate ridicată de dl Anatolie Arhip, reclamant în dosarul nr. 3a-945/2021, pendinte la Curtea de Apel Chișinău.

Autorul excepției a menționat că Guvernul a stabilit o condiție suplimentară aplicabilă la calcularea pensiei funcționarilor detașați, care contravine articolului 47 din Constituție. Autorul excepției a susținut că Guvernul a acționat ultra vires la adoptarea prevederilor contestate.

Curtea a decis să examineze sesizarea în fond, prin prisma articolelor 47 și 102 alin. (2) din Constituție, care reglementează dreptul la asistență şi protecție socială și competența Guvernului de a adopta hotărâri pentru organizarea executării legilor.

Analiza Curții

Curtea a notat că, conform articolului 102 alin. (2) din Constituție, Guvernul organizează executarea legilor, scop în care emite hotărâri pentru precizarea, clarificarea şi aplicarea cât mai corectă a acestora. Necesitatea şi legitimitatea unei hotărâri a Guvernului apare numai în măsura în care punerea în aplicare a unei prevederi legale reclamă stabilirea unor reguli subsecvente, care să asigure aplicarea lor corectă sau organizarea corespunzătoare a unor activități. 

Curtea a subliniat că normele cuprinse în actele Guvernului nu pot avea caracter primar şi că acestea dezvoltă şi concretizează dispozițiile legilor. Guvernul nu are competență normativă primară, fiind abilitat să acționeze numai în executarea actelor legislative. 

Curtea a verificat următoarele chestiuni: a) dacă hotărârea Guvernului a fost adoptată în vederea executării unei legi și b) dacă Guvernul, prin actul său, a adoptat norme cu caracter primar. 

a) Dacă hotărârea Guvernului a fost adoptată în vederea executării unei legi

Curtea a observat că în preambulul Hotărârii Guvernului nr. 78 din 21 februarie 1994 se menționează că aceasta urmărește scopul executării Legii nr. 1544 din 23 iunie 1993 și a Hotărârii Parlamentului Republicii Moldova nr. 1545 din 23 iunie 1993.

Legea nr. 1544 din 23 iunie 1993 stabilește condițiile de pensionare a unor categorii de funcționari care activează, de exemplu, în Forțele Armate, Serviciul Protecție și Pază de Stat, Ministerul Afacerilor Interne, Centrul Național Anticorupție etc.

Articolul 44 alin. (2) din Legea în discuție reglementează modul de stabilire a soldei din care se calculează pensia. De asemenea, articolul 48 al Legii în discuție prevede că pensiile funcționarilor în discuție şi ale membrilor familiilor acestora se stabilesc de către Casa Națională de Asigurări Sociale, în modul stabilit de Guvern.

Potrivit articolului 2 al Hotărârii Parlamentului menționate supra, Guvernul trebuie să-i prezinte Parlamentului spre examinare propuneri pentru aducerea actelor legislative în conformitate cu Legea nr. 1544 din 23 iunie 1993 şi să adopte actele normative necesare aplicării acesteia.

Așadar, Curtea a reținut că Hotărârea Guvernului nr. 78 din 21 februarie 1994 a fost adoptată în vederea executării Legii nr. 1544 din 23 iunie 1993. 

b) Dacă Guvernul prin actul său a adoptat norme cu caracter primar 

Curtea a reiterat că actul normativ subordonat legii nu poate conține norme cu caracter primar, iar conținutul actului normativ trebuie să fie în strictă conformitate cu normele şi scopul legii şi nu poate introduce reglementări noi, altele decât cele stabilite de lege. 

Curtea a constatat că, în acest caz, Guvernul, odată cu adoptarea măsurilor de organizare a executării Legii nr. 1544 din 23 iunie 1993, a introdus o condiție cu caracter limitativ, care nu se conține în articolul 44 alin. (2) din Lege. Această condiție reprezintă o plafonare a soldei din care se calculează pensia persoanelor menționate în articolul 44 alin. (2) din Lege. Așadar, funcționarului detașat nu i se poate calcula o soldă mai mare decât media lunară a funcționarului din ministerul de unde a fost detașat, afectându-i astfel dreptul la protecție socială.

Curtea a conchis că prin introducerea textului „dar nu mai mare decât media lunară prevăzută pentru militari şi persoanele din corpul de comandă în ministerele de unde au fost detașați” din punctul 2 lit. b) din Hotărârea nr. 78 Guvernul a acționat ultra vires, stabilind o condiție care face ca norma să aibă un caracter primar. Prin urmare, au fost încălcate prevederile articolelor 47 și 102 alin. (2) din Constituție. 

Hotărârea Curții: 

Pornind de la argumentele invocate, Curtea: 

1. A admis sesizarea privind excepția de neconstituționalitate ridicată de dl Anatolie Arhip, reclamant în dosarul nr. 3a-945/2021, pendinte la Curtea de Apel Chișinău. 

2. A declarat neconstituțional textul „dar nu mai mare decât media lunară prevăzută pentru militari şi persoanele din corpul de comandă în ministerele de unde au fost detașați” din punctul 2 lit. b) din Hotărârea Guvernului nr. 78 din 21 februarie 1994 cu privire la modul de calculare a vechimii în muncă, stabilire şi plată a pensiilor şi indemnizațiilor militarilor, persoanelor din corpul de comandă şi din trupele organelor afacerilor interne, colaboratorilor Centrului Național Anticorupție şi funcționarilor publici cu statut special din cadrul sistemului administrației penitenciare. 

Această hotărâre este definitivă, nu poate fi supusă niciunei căi de atac, intră în vigoare la data adoptării și se publică în Monitorul Oficial al Republicii Moldova. 

Textul integral al hotărârii va fi disponibil pe pagina web a Curţii Constituționale http://www.constcourt.md/

 
Informații sesizări.:
+373 22 25-37-20
Relații cu presa.:
+373 69349444
Acces rapid