|


![]() |
![]() |
![]() Prima | Media | Noutăţi | Imposibilitatea recalculării sumei care trebuie plătită pentru serviciile prestate de apă – neconstituțională (sesizarea nr. 285g/2021)
21.07
2022 Imposibilitatea recalculării sumei care trebuie plătită pentru serviciile prestate de apă – neconstituțională (sesizarea nr. 285g/2021)Joi, 21 iulie 2022, Curtea Constituțională a pronunțat Hotărârea nr. 14 privind excepția de neconstituționalitate a textului „fără recalculare” din punctul 14 din Anexa nr. 5 la Regulamentul cu privire la modul de prestare și achitare a serviciilor locative, comunale și necomunale pentru fondul locativ, contorizarea apartamentelor și condițiile deconectării acestora de la/reconectării la sistemele de încălzire și alimentare cu apă, aprobat prin Hotărârea Guvernului nr. 191 din 19 februarie 2002 (sesizarea nr. 285g/2021). Circumstanțele cauzei La originea cauzei se află sesizarea privind excepția de neconstituționalitate ridicată din oficiu de dna judecătoare Livia Mitrofan, într-un dosar pendinte la Judecătoria Chișinău. Autoarea excepției a susținut că prevederile contestate contravin dreptului de proprietate și dreptului la asistență şi protecție socială, garantate de Constituție. Analiza Curții În fiecare lună, consumatorii sunt obligați să declare datele contorului. Pe baza acestor date, furnizorul calculează volumul de apă consumat. Pentru situațiile în care consumatorii au contoare funcționale, dar nu declară lunar datele contorului în bonul de plată, Guvernul a stabilit un mecanism general de achitare a consumului apei. Potrivit acestui mecanism, calculul în primele două luni de zile de la ultima declarare se efectuează conform consumului mediu lunar înregistrat în ultimele trei luni. La expirarea termenului de două luni, furnizorul de servicii calculează consumul pe baza normelor de consum aprobate. Mecanismul în discuție prevede că consumatorul poate întrerupe calcularea consumului pe baza normelor de consum prin înscrierea datelor de contor în factura de plată. a) Dacă măsura contestată este „prevăzută de lege” Cu privire la condiția previzibilității prevederilor contestate, Curtea a constatat că ultima teză din punctul 14 din Regulamentul aprobat prin Hotărârea Guvernului nr. 191 din 19 februarie 2002 stabilește un mecanism clar de calculare a plății pentru apă livrată potrivit normelor de consum, fără posibilitatea de a solicita recalcularea, în cazul în care consumatorul nu-şi îndeplinește obligația de a înscrie lunar datele de contor în factura de plată. Prin urmare, textul „fără recalculare” îndeplinește exigențele calității legii, fiind accesibil, clar și previzibil. b) Dacă măsura urmărește „un scop legitim în interesul general” și dacă există o legătură rațională între măsura prevăzută de dispozițiile contestate şi scopul legitim urmărit Guvernul a instituit un mecanism provizoriu și estimativ de calculare a apei potabile și a apei menajere pentru situațiile în care consumatorul serviciului de alimentare cu apă și canalizare nu prezintă lunar datele din contoare. Mecanismul urmărește scopul disciplinării consumatorilor care nu prezintă datele de contor și garantează buna realizare a acestui serviciu public. Neprezentarea datelor din contor de către persoana care consumă apa conduce la imposibilitatea furnizorului de a calcula și primi plata pentru serviciul de alimentare cu apă. În aceste condiții, legislatorul a prevăzut posibilitatea furnizorului de a obliga consumatorul să achite pentru apa consumată o plată calculată potrivit normelor de consum. Acest fapt contribuie ca furnizorul să nu suporte pagube din cauza neindicării de către consumator a datelor din contorul funcțional. Scopul special menționat poate fi subsumat scopului general al protecției drepturilor și intereselor altor persoane. În acest caz, Curtea are în vedere drepturile și interesele economice/comerciale ale societății comerciale implicate în procesul de furnizare a serviciului public de alimentare cu apă și apă caldă menajeră. De asemenea, Curtea admite poziția Guvernului că unul dintre scopurile speciale ale măsurii contestate este asigurarea locuințelor cu servicii publice de alimentare cu apă şi sanitație sigure şi eficiente, bazat pe respectarea indicatorilor de calitate a serviciului prestat. Interdicția de recalculare a consumului de apă din prevederea contestată contribuie la disciplinarea consumatorilor prin impunerea achitării pentru un volum de apă calculat potrivit normelor de consum, la realizarea intereselor economice ale furnizorului și la protecția drepturilor și intereselor celorlalți consumatori. Măsura contestată are o legătură rațională cu scopul legitim urmărit. c) Dacă a fost respectat principiul „echilibrului corect” Curtea a notat că imposibilitatea recalculării sumei pentru serviciile de apă poate presupune o sarcină financiară disproporționată pentru consumatorul aflat în asemenea situații. Curtea a reținut că legislatorul ar putea adopta un mecanism de recalculare a sumei facturate pentru consumul de apă în cazul în care consumatorul nu a indicat în factură datele din contor. Această ajustare a mecanismului ar realiza de o manieră proporțională scopul legitim urmărit şi ar afecta mai puțin exercițiul dreptului de proprietate al consumatorului, în comparație cu măsura generală contestată. Având în vedere că, în această cauză, legislatorul a preferat o măsură generală (interdicția absolută de recalculare) și a acordat o prioritate absolută scopului urmărit, în detrimentul unor mecanisme mai puțin intruzive în dreptul de proprietate al consumatorilor, Curtea a subliniat că echilibrul dintre principiile concurente a fost perturbat. Prin urmare, Curtea a constatat că textul „fără recalculare” din punctul 14 din Anexa nr. 5 la Regulamentul aprobat prin Hotărârea Guvernului nr. 191 din 19 februarie 2002 nu asigură un echilibru corect între interesele concurente și, în consecință, este contrar articolelor 46 și 54 din Constituție. Curtea a emis o Adresă pentru Guvern, în vederea reglementării mecanismului de recalculare a consumului de apă din momentul reluării de către consumator a înscrierii datelor din contoare în bonurile de plată. Hotărârea Curții: Pornind de la argumentele invocate, Curtea: 1. A admis sesizarea privind excepția de neconstituționalitate ridicată din oficiu de dna judecătoare Livia Mitrofan, în dosarul nr. 2-10781/2020, pendinte la Judecătoria Chișinău, sediul Centru. 2. A declarat neconstituționaltextul „fără recalculare" din punctul 14 din Anexa nr. 5 la Regulamentul cu privire la modul de prestare și achitare a serviciilor locative, comunale și necomunale pentru fondul locativ, contorizarea apartamentelor și condițiile deconectării acestora de la/reconectării la sistemele de încălzire și alimentare cu apă, aprobat prin Hotărârea Guvernului nr. 191 din 19 februarie 2002. Această hotărâre este definitivă, nu poate fi supusă niciunei căi de atac, intră în vigoare la data adoptării și se publică în Monitorul Oficial al Republicii Moldova. Textul integral al hotărârii va fi disponibil pe pagina web a Curţii Constituționale http://www.constcourt.md/
|